شما ممکن است بپرسید که چرا چنین کتابی به عنوان راهنمای عملی برای والدین کودکانی که ناتوانی های هوشی و اتیسم دارند مهم است؟ چرا چنین کتابی را برای حرفه ای ها، مدرسان و مددکاران ننویسیم؟ و یا برای خود افراد ناتوان و کودکانی که ناتوانی دارند چنین راهنمای عملی نوشته نشده است؟ پاسخ بر اساس یافته های پژوهشی که من به همراه پروفسور اندرو جاهودا و دکتر جیسی پونال از دانشگاه گلاسکو که چندین سال پیش انجام داده ایم نهفته است. ما در این پژوهش که درباره مسائل جنسی و درک چنین مسائلی توسط بزرگسالان و نوجوانان با ناتوانی های هوشی و دانش آن ها درباره بدن و غریزه جنسی انجام دادیم که تمرکز این پژوهش درباره روش های تدریس و آموزش مسائل جنسی و بلوغ به آن ها بود ودر نهایت ما نتیجه گرفتیم که چگونه می توانیم دانش و آگاهی آن ها درباره مسائل جنسی و بلوغ را افزایش دهیم. این امر بسیار مهم است، اما ما اعتقاد داریم که در پژوهش های حاضر جایگاه و نقش خانواده این افراد به عنوان منبعی مهم از اطلاعات و حمایت ها فراموش شده است. دکتر جیسی و آندرو اخیراً یک پژوهش انجام داده اند که نشان می دهد نوجوانانی که ناتوانی های هوشی دارند در مقایسه با افرادی که ناتوانی های جسمی و هوشی ندارند تمایل بیشتری به یادگیری دانش و اطلاعات از خانواده های خود درباره مسائل جنسی دارند.
تمرکز و تکیه بر اعضای خانواده درزمینه آموزش و یادگیری مسائل مختلف همیشه معنی دار بوده است. در پژوهش های بعدی ما دریافتیم که بعضی از والدین کودکان با ناتوانی های هوشی از صحبت درباره مسائل جنسی با دختر و یا پسر خود پرهیز می کنند. برخی دیگر از این خانواده ها فکر می کنند که صحبت درباره مسائل جنسی با دختر و یا پسر خود وظیفه آن ها نیست و باید کسان دیگری آن را انجام دهند. البته بسیاری از خانواده های دیگر نیز اعتماد بنفس کافی در این مورد ندارند و نمی توانند به این مقوله ها نزدیک شوند و آن ها را گاهی اوقات گیج کننده و مبهم می دانند. بنا براین ما به این نتیجه رسیدیم که خانواده ها یک منبع جامع و راهنمای عملی درباره این که چه کاری باید درزمینه آموزش مسائل جنسی و بلوغ برای کودکان ناتوان هوشی و اتیسم خود انجام دهند دراختیارندارند. به همین منظور کتاب پیش روی نوشته شده است. اهمیت دادن به نقش و جایگاه اعضای خانواده به عنوان منبعی از اطلاعات درباره مسائل جنسی برای افراد با ناتوانی های هوشی و اتیسم باعث می شود که والدین نتوانند از برخورد با چنین مقوله هایی و انجام وظایف خود شانه خالی کرده و فرار کنند. البته وظیفه ما حرکت به جلو بدون توجه به کاربردی بودن توصیه های عملی این کتاب نیست و یا ارائه دادن یک سری نصیحت های عملی و یا بسیار دقیق که خانواده ها باید انجام دهند، کتاب حاضردر واقع شکاف بین نظریه تا عمل درزمینه آموزش مسائل جنسی و بلوغ را برای خانواده های کودکان ناتوانی هوشی و اتیسم پر می کند.
کتاب حاضر توسط دو نفراز متخصصان رشته روانشناسی و آموزش کودکان با ناتوانی های هوشی و اتیسم که تجربه های مستقیم درارتباط با آموزش خانواده ها در زمینه بلوغ و مسائل جنسی به کودکان با ناتوانی های هوشی داشته اند، نوشته شده است. این کتاب به صورت آگاهانه عملی و بر اساس سوالاتی درباره مسائل جنسی و بلوغ که خانواده ها خودشان آن ها را پیشنهاد کرده اند، نگاشته شده و سبک نویسندگان در برخورد با این سوالات بصورت مستقیم و باز است و این کتاب با توجه به این که خانواده ها و یا والدین و مراقبین کودکان ناتوان چه اقدامات و تصمیماتی را هنگام مواجه شدن با این شرایط باید اتخاذ کنند، به رشته تحریر درآمده است.
اختلال طیف اوتیسم Autism spectrum disorder یا به اختصار (ASD)، اصطلاحی برای گروهی از اختلالات...
ساده ترین پاسخ به این پرسش این است : ما نمیدانیم دلیل اوتیسم چیست! تا این لحظه علت دقیقی ...
اوتیسم اختلالی است که در ساختار یک طیف تعریف می شود، به این معنا که افراد مبتلا به این اختلال ...
اگرچه کودکان اوتیسم معمولا از نظر جسمی کاملا طبیعی به نظر می رسند و بسیاری از آنها کنترل خوبی...
ABA مخفف عبارت Applied Behavior Analysis و به معنای تحلیل رفتار کاربردی است. این روش مبتنی ب...
گاهی والدین حتی قبل از تشخیص حرفه ای، ممکن است فکر کنند فرزندشان احتمالا به اوتیسم مبتلاست ...